Blogi

Lunastus

 

Kun näen Jeesuksen ristin puulla,

ja sydän köyhä saa sanat kuulla.

Sun syntisi anteeksi annetaan,

saa siitä riemuita ainiaan.

 

Hän siellä riippuvi tuskissaan,

Häll ’sappea juomaksi annetaan.

Orjantappura kruunu päällä pään,

Häntä kiittämään kaikesta iäti jään.

 

Tuo rakkaus suuri vain teki sen,

Hän lunasti syntisen ihmisen.

Mä ylistän,ylistän Häntä ain,

kun taivaan kodissa paikan sain.

 

Siunaten Pirjo Katainen

 

Jumalan suunnitelma

Kerronpa ensin ihmisen teoista ja sen jälkeen Jumalan suunnitelmista. Ihmisten teot eivät aina mene niin kuin suunnitellaan. Kohta on päivä,mitä tapahtui 106 v sitten 15.4.1912. Titanic oli tehty. Kolmikerroksinen laiva ja sen sanottiin olevan uppoamaton. Titanic oli lastattu Amerikan tavaral. Kaksituhatta oli siinä kahvisäkkiä. Kaksi oli siinä lampea ja kolme puutarhaa. Suuret orkesterit siellä kannella soitteli. Kapteeni kiikaroi kaukoputkellaan, ja varoitti Ismaolle, jäävuoret häämöttää. Ismao oli ilkeä ja istui salongissaan.Kyllä meidän laivamme jäävuoren musertaa.Mutta kun Titanic törmää jäävuoreen, kaikki kolme kerrosta särkyy ,ja vesi virtaa laivaan. Kun laivan höyrypannut viimein räjähti ,silloin jättiläinen repesi kahdeksi osaksi. Tuhat kuusisataa ihmistä Atlantti hautasi. Kyllä olisi kannattanut hiljentää vauhtia, ennen jäävuorta. Mutta ihminen on ihminen, ja tekee virheitä. Mutta Jumala ei tee virheitä. Me saamme kiittää Jumalaa että Hän antoi meille Jeesuksen. Immanuel Jumala meidän kanssamme. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Beetleemissä, kuningas Herodeksen aikana. Tietäjiä tuli itäisiltä mailta, Jerusalemiin kumartamaan Juutalaisten kuningasta. Kun kuningas Herodes sen kuuli, hämmästyi hän ja koko Jerusalem hänen kanssaan. Kun oli ylipappien ja kirjanoppineiden kanssa keskusteltu, kutsui Herodes tietäjät luokseen, ja sanoi. Menkää,ja tiedustelkaa tarkasti lasta, ja kun sen löydätte, niin ilmoittakaa minulle, että minäkin tulisin häntä kumartamaan. Vai kumartamaan, eikun tappamaan. Mutta Jumala tietää ihmisten aikeet. Niinpä Hän ilmestyi unessa Joosefille ja sanoi. Nouse,ota lapsi ja hänen äitinsä ja pakene Egyptiin. Sillä Herodes on etsivä lasta, surmatakseen hänet. Herodes kuitenkin kuoli kohta. Niin enkeli ilmestyi Joosefille ja sanoi. Nouse,ota lapsi ja hänen äitinsä ja mene Israelin maahan .Sillä ne ovat kuolleet jotka väijyvät lapsen henkeä. Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa. Ja sanoi, tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle. Johanneksen ruokana oli heinäsirkat ja metsän hunaja. Mitä ennen on syöty, se näyttää tulevan uudestaan muotiin. Jeesus paastosi 40 päivää ja tuli lopulta nälkä. Kiusaaja tuli Hänen luoksensa, ja sanoi. Jos sinä olet Jumalan poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi. Mutta Jeesus sanoi. Kirjoitettu on ,ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee. Sitten kiusaaja vei Jeesuksen pyhäkön harjalle ja sanoi. Jos sinä olet Jumalan poika niin heittäydy tästä alas, sillä kirjoitettu on, Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, ja he kannattavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi. Sielunvihollinen jätti välistä lauseen, varjella sinua kaikilla teilläsi. Ei se mikään tie ollut pyhäkön harjalta alas. Jeesus ei langennut myöskään kolmanteen sielunvihollisen ansaan. Sen jälkeen oli vuorisaarna. Jeesus paransi muitakin, mutta eräs päämies tuli ja kumartui Hänen eteensä ja sanoi. Minun tyttäreni kuoli, mutta tule ja pane kätesi hänen päällensä, niin hän virkoaa eloon. Niin Jeesus seurasi häntä. Ja kun Jeesus tuli päämiehen taloon, ja näki huilunsoittajat ja hälisevän väkijoukon, sanoi Hän. Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut. vaan nukkuu. Kun väkijoukko oli ajettu pois, meni Hän sisälle ja tarttui hänen käteensä, ja tyttö nousi. On paljon muitakin parantumis tapauksia joita Jeesus teki. Mutta kun Jeesus kuoli ristillä, ja avasi meille tien, taivaan kotiin, saamme kiittää Jumalaa tästä imeellisestä armosta, joka meitä on kohdannut.

Jumala siunausta toivoo Veikko Liukkonen

 

Työssä mukana


Hiki helmeilee otsalla lapsosen hauraan

käsi hento kun hapuilee otteensa kauraan.

Kai tule ei lyhdettä korresta tuosta

vaan leikkaajain jäljessä tahtoo hän juosta.

 

Pian lapsi tuo kasvaa ja lyhteet sen myötä

vaan Jumalan pellolla jatkaa hän työtä.

Kun vilja on taittunut sirppien terässä

lailla Ruutin hän poimii ne leikkaajain perässä.

 

Kerran on hälläkin lyhteensä antaa

ne Jeesuksen käsiin siunaten kantaa.

Kun työ on tehty Jumalan saralla

käy palkan maksuun hän mielellä aralla.

 

On juhlapöytä jo katettu edessä

siellä korppuja liota kukaan ei vedessä.

Herkut on maukkaat kuin kaanaan häissä

vaan viinikään lopu ei juhlissa näissä

Veli Lillinen

Savi astia


On saven valaja työssään pajassa

luoden astiaa kauneinta tässä ajassa.

Tuo arvokas savi on aarteiden hinnassa

vaikka valajan kuva ei heijastu pinnassa.


Kai tekee Hän minussa työtänsä luovaa

kun astiaa tätä vain ahjossa muovaa.

Vai lojuuko aines tuo nurkka pielissä

astian malli vain Jumalan mielessä.


Vaan ottaa Hän kipon tuon välillä esiin

ja heittää sen jäähtymään jäisiin vesiin.

Saako Hän kiiltävää kaunista lain

vai kupposen kulkijan kourassa vain.


Vielä Mestari merkitsee astiat aidot

joissa näkyvät Hänen kätensä taidot.

Ne tehnyt on itselle käyttöönsä jaloon

Hän varoen siirtää ne taitajan taloon


Veli Lillinen

Uusi Vuosi

Vuosi vanha vaipui hautaan, riemuineen ja murheineen, ihmissydän puhkee nöyrään rukoukseen kiitokseen. Oi, jos vuosi alkava oisi Luojan siunaama. Luojan siunaama.

Meistä harva tietää tai ei kukaan, mitä tänä vuonna tapahtuu, mutta päivä kerrallaan sen näemme. Jeesukseen uskovina, me tietysti toivomme herätystä ja että saisimme kastaa uskoon tulleita. Se virkistäisi ja antaisi iloa seurakuntaan. On se kuitenkin hyvä, että vielä saa Suomessa vapaasti uskoa Jumalaan. Kaikissa maissa se ei ole vapaata. Jumalakin on joskus kauan sitten katunut tehneensä ihmiset maan päälle, ihmisten pahuuden tähden. Ja halusi hukuttaa ihmiset ja eläimet. Mutta onneksi oli yksi ainoa perhekunta, joka uskoi Jumalaan. Se oli Nooan perhekunta. Nooa sai Jumalalta valtavan työmaan. Rakentaa arkki perhekuntansa pelastukseksi ja metsän eläimille. Kun vedet olivat vallinneet maan päällä 150 päivää, alkoi vesi laskeutua ja Jumala sanoi ettei milloinkaan enää maa huku vedenpaisumukseen. Ja kun kesällä katselemme sateenkaarta, on se Jumalan merkki tästä lupauksesta.

Jerusalem on Israelin pääkaupunki. Paalestiinalaisten pääkaupunki se ei ole, eikä tule koskaan olemaankaan.

Päivien lopulla Goog hyökkää Israelin maahan. Jos haluat tietää asiasta enemmän lue Hesekiel 38 ja 39 luku. Jeesus sanoi, taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa Mat 24:35. Maailmassa ei ole mitään niin luotettavaa kuin Jesuksen sanat. Esimerkiksi Joh 10: 27,28,29 Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua, ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni joka on heidät minulle antanut on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

Jeesuksen omana olet maailman turvallisimmissa  käsissä. Sinä et huku, eikä kukaan voi ryöstää sinua Jeesuksen kädestä.

 

Jeesuksen siunaamaa vuotta kaikille Veikko Liukkonen

 

Rauhan evankeliumi

Luuk.2: 10-14 ”Enkeli sanoi heille: Älkää peljätkö; sillä katso,minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa. Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat: Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!”

Joka joulu luetaan tämä kohta Raamatusta ja muistellaan maailman kuuluisimman lapsen syntymää.

Katsotaan nytkin mitä nuo punaisella kirjoitetut sanat meille kertovat.

1.Suuri ilo.   Ihmiset etsivät iloa elämäänsä. Se näyttää olevan yksi perustarpeistamme. Enkeli taivaasta ilmoitti että suuri ilo tulee kaikelle kansalle. Tämä ilo on Jeesus!

2.Vapahtaja:  on Hänen toinen nimensä. Hän vapauttaa kansansa synnistä joka olisi vienyt heidät kadotukseen.

3.Kristus, Herra: Nämäkin ovat Hänen nimiänsä. Ne tarkoittavat että Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Hän siis pitää omistansa hyvän huolen varmasti.

4.Kunnia Jumalalle: Kun annamme kunnian Jumalalle, niin silloin tulee rauha ja hyvä olo.

Tämä kaikki on siis Jumalan valmistamaa meille kaikille ihmisille koko maapallolla.Koko ihmiskunta on tuomion alla ilman Jeesusta Kristusta. Jeesus otti päälleen tämän tuomion ja kantoi sen ristin puulle. Hän nousi ylös kuolleista ja osoitti olevansa Jumalan Poika ja astui ylös taivaaseen ja istui Isän oikealle puolelle. Pian Hän tulee toisen kerran ja hakee omansa taivaaseen.

Nyt Jumala odottaa sitä miten sinä ja minä suhtaudumme tähän rauhan evankeliumiin.Oikea suhtautuminen on kirjoitettu Room. 10:9-11

”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: ”Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään.”

Nyt rukoilemme: Herra Jeesus, minä uskon edellä lukemani Evankeliumin ja haluan tunnustaa sinulle syntini. Anna anteeksi syntini ja ota minut omaksesi. Tule minun sydämeeni asumaan ja anna sinne rauhasi. Kiitos Jeesus että varjelet minut omanasi perille saakka.

Siunattua joulua 2017

Eino Koistinen

Ristin maa konsertti

Ristin maa –kiertue on osa Suomi 100 –juhlavuoden ohjelmaa

RISTIN MAA KONSERTTI KAAVIN KIRKOSSA
Kaavilla kajahtaa lauantaina 11.11.klo 15.00 kun Kaavin helluntaisrk:n Jippii-lapsikuoro ja Järvi-Kuopion ev.lut. srk:n King´s Kids ryhmä Ilonpisarat esiintyvät Ristin maa –konsertissa. Mukana esiintymässä on myös orkesteri ja kuoroja Pohjois-Savon seurakunnista. Konsertin jälkeen lapsille on luvassa toimintapisteitä kirkon tiloissa.Konsertti on osa valtakunnallista Ristin maa 2017 Jippii ja King`s Kids ryhmien yhteistä konserttikiertuetta, joka starttasi Turusta tammikuun 1. päivänä. Vuoden aikana järjestetään noin 150 Ristin maa–tilaisuutta eri puolilla Suomea.Kiertue on osa Suomi 100 –juhlavuoden ohjelmaa.

Kaavin kirkossa järjestettävä Jippii-konsertti on tarkoitettu koko perheelle. Tapahtuma koskettaa suomalaista sydäntä vauvasta vaariin.

Konsertin ohjelmisto koostuu uuden Ristin maa -äänitteen lauluista. Ristin maa–CD on jo kymmenes suomenkielinen lasten Jippii-äänite.

 

Jippii-laulut leviävät maailmalla hämmästyttävästi

Jippii-lauluissa soi iloinen evankeliumi ja lähetysajatus. Jippii-laulajat ovat vuosien aikana osoittaneet elämällään todeksi laulujensa sanoman. Alun perin suomalaisille lapsille tehdyt suomenkieliset Jippii-laulut ovat levinneet eri puolille maailmaa. Valmiita Jippii-äänitteitä on tehty jo 48 kappaletta 27 kielellä, ja lauluja käännetään noin sadalle kielelle.Jippii-työ on kussakin seurakunnassa ja maassa itsenäistä. Jippiimissio ry koordinoi työtä tuottaen materiaalia kuorojen käyttöön.

Jippii-työ alkoi pienestä

Ensimmäiset Jippii-laulut tehtiin vuonna 2000 ja vuosituhannen alussa julkaistiin ensimmäinen Jippii-äänite ”Jippii, Taivaan Isän hommissa”. Ensimmäisellä äänitteellä lauloivat 6-, 8- ja 11-vuotiaat lapset. Laulut levisivät pian eri seurakuntiin ja kirkkokuntiin sekä moniin kouluihin. Näiden muutaman lapsen innostamana monet muutkin lapset halusivat laulaa Jippii-lauluja. Jippii-kuoroja alkoi syntyä. Monet ammattimuusikot lähtivät työhön mukaan säveltäjä Lasse Heikkilän innostamana. Tällä hetkellä Suomessa toimii noin 100 Jippii-lapsikuoroa eri seurakunnissa, kirkkokunnissa ja kouluissa. Suomalaisia Jippii-lauluja on syntynyt vuosien varrella toista sataa.

Kaavin kirkossa lauantaina 11.11. kello 15 järjestettävään Ristin maa –konserttiin on vapaa pääsy.

Lisätietoja www.jippiimissio.fi , facebook.com/jippiimissio, facebook.com/ristin maa

Lisää artikkeleita...